Dagens uppdatering

Efter närmare två veckor (och tre påminnelser) på utlämningsstället är min ryggsäck äntligen uthämtad! Det var lagom slitsamt att bära upp den den långa vägen upp för berget hem till mig, men det var det klart värt! Mitt ICA-kort har kommit och så även det europeiska sjukförsäkringskortet. Det börjar verkligen närma sig nu!

Jag tror jag talar för både mig och Alicia när jag säger att vårt största problem just nu är att vi inte vet hur vi skall göra med böcker under resan. Vi är två små bokmalar båda två, men böcker väger en hel del. Jag kan inte tänka mig tågresor på i snitt tio timmar utan att ha en bok att läsa. Planen hittills är att ta med några var och sen byta - men sedan då? Vi har fått rådet att köpa böcker efter hand och lämna de vi har läst ut bakom oss. VEM lämnar böcker? En bok som iaf definitivt skall med är Resdagboken.

Sen sist har sett till att få första dosen (av tre) av Twinrix (vaccin mot Hepatit A och B), den andra skall jag fixa några dagar innan avfärd. Dessutom har jag köpt grejerna till mitt första hjälpenkitt. Det består av:
- värktabletter
- plåster, skavsårsplåster, gasbinda x 2, sårtejp
- vätskeersättning
- kompresser
- diarrétabletter
- hydrokortisonsalva
- solfaktor

Tidigare när jag har varit ute och rest har jag haft problem med mitt kontantkort. Jag har aldrig kunnat ringa hem och ibland inte heller kunnat ta emot samtal. Jag vill inte riskera att detta händer under resan så jag har sett till att få låna ett abonnemang istället. Från Polen, Ungern och Rumänien kommer det kosta mig 1,45 kr/sms och 5,25 kr/min. Från Kroatien kostar smsen 3 och samtalen 9,75 (blir inte många samtal på min födelsedag med andra ord). Från Serbien och Makedonien ligger det på 4 kronor/sms och 18 (??!!) kr/minut. Här finns priserna som gäller för Telia. Som det ser ut blir det till att använda Skype och telefonautomater en hel del.

/Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0